Kontakt: cert.007@seznam.cz        Navštivte také: Na biciklu po

* Úzkokolejka Řevničov nádraží-Motolka-Černý Les *

5. prosince 2008 v 22:15 | čert.007 |  Lesní úzkokolejky
Zahájení provozu 1919
Ukončení provozu 1927
Délka drážky 12 km
Rozchod kolejí 700 mm
-----
-Mníšková železnice-
-----
1.

Za tímto plotem se nachází objekt pily v Lesné u řevničovského nádraží odkud úzkokolejka začínala
-----
2.

První široký a tři metry hluboký zářez bývalé úzkokolejné lesní železnice za řevničovskou pilou
-----
3.

Hodně dlouhé rovné a asi metr vysoké těleso bývalé lesní železnice mezi pilou a mostem
-----
4.

Další rovný úsek nízkého tělesa bývalé úzkokolejné lesní železnice před mostem přes trať 120
-----
5.

Kamenný most přes dráhu 120 z Prahy do Rakovníka, úzkokolejka vedla po pravé straně mostu
-----
6.

Snadno rozeznatelné obloukové těleso bývalé úzkokolejné lesní železnice za mostem
-----
7.

Trávou zarostlý první oblouk bývalé železnice v lese slouží dnes jako široká lesní cesta
-----
8.

Velmi dlouhá druhá rovina rozjěžděného tělesa bývalé lesní úzkokolejky před oblastí Merkovka
-----
9.

Široký a asi metr hluboký druhý obloukový zářez bývalé železnice v oblasti Merkovka
-----
10.

Lesní cestu kdysi křížovala bývalá lesní železnice prvnmí přejezdem v oblasti Merkovka
-----
11.

Pomalu zanikající těleso bývalé lesní úzkokolejky za prvním přejezdem v oblasti Merkovka
-----
12.

Vzrostlými stromy zarostlý násep bývalé železnice, začátek nejvyššího náspu na celé lesní železnici
-----
13.

Koncový úsek nejvyššího rovného náspu bývalé lesní úzkokolejné železnice také zarůstá stromy
-----
14.

Nízký asi půl metru vysoký mírně obloukový násep bývalé úzkokolejky za oblastí Merkovka
-----
15.

Dobře viditelný a snadno průchodný asi stometrový úsek bývalé železnice před hlavní silnicí
-----
16.

Bývalá úzkokolejná železnice křížila šikmo přejezdem hlavní silnici z Rakovníka do Nového Strašecí
-----
17.

Další dobře viditelný úsek náspu bývalé lesní úzkokolejky za hlavní silnicí Rakovník-Nové Strašecí
-----
18.

Hustě zeleným mechem zarostlý rovný asi metr hluboký úsek zářezu v lese za hlavní silnicí
-----
19.

Částečně mechem porostlý rovný asi půl metru vysoký úsek náspu v lese před oblastí Motolka
-----
20.

Velmi ostrý pravotočivý obloukový nízký násep bývalé úzkokolejky před výhybkou v oblasti Motolka
-----
21.

Odbočka Motolka, výhybkou zde odbočovala z hlavní tratě krátká trať na nákladiště Motolka
-----
22.

Bagrováním rozšířený pravotočivý oblouk bývalé úzkokolejné lesní železnice k nákladišti Motolka
-----
23.

Na tomto místě byla plocha nákladiště Motolka kde končila jediná kolejová odbočka lesní železnice
-----
24.

Pravotočivý úsek asi metr hlubokého zářezu bývalé úzkokolejky za výhybkou v oblasti Motolka
-----
25.

Velmi dlouhý rovný úsek tělesa bývalé úzkokolejky před druhým přejezdem v oblasti Motolka
-----
26.

Dobře viditelný trávou porostlý asi metr vysoký úsek tělesa mezi druhým a třetím přejezdem
-----
27.

Stále ještě viditelný obloukový asi metr hluboký zářez za třetím přejezdem za oblastí Motolka
-----
28.

Vzrostlými stromy a zeleným mechem porostllý dobře viditelný zářez u lesní cesty před mýtinou
-----
29.

Částečně pískem zahrnuté rovné těleso bývalé úzkokolejky na mýtině před oblastí U Tří Stolů
-----
30.

Rozšířené levotočivé obloukové těleso bývalé železnice za mýtinou před oblastí U Tří Stolů
-----
31.

Asi metr vysoké pravotočivé obloukové těleso bývalé úzkokolejky v lese před nákladištěm U Tří Stolů
-----
32.

Trávou a náletovými dřevinami zarůstající plocha bývalého nákladiště úzkokolejky U Tří Stolů
-----
33.

Vybagrováním přerušený asi tři metry vysoký násep bývalé lesní železnice před osadou U Tří Stolů
-----
34.

Další asi pět metrů dlouhé přerušení metr vysokého náspu bývalé úzkokolejky v osadě U Tří Stolů
-----
35.

Rovný a asi metr vysoký násep tělesa bývalé lesní úzkokolejné železnice za osadou U Tří Stolů
-----
36.

Vysokou a hustou trávou zarostlé rovné těleso bývalé úzkokolejky v oblasti Stará Mýt
-----
37.

Dnes již dávno zaniklý přejezd bývalé lesní úzkokolejky mezi polemi za oblastí Stará Mýt
-----
38.

Někde v těchto místech byl přejezd bývalé úzkokolejné lesní železnice u obory Bažantnice
-----
39.

Křižovatka polních cest u Bažantnice, napříč touto křižovatkou vedla bývalá lesní úzkokolejka
-----
40.

Dnes již dávno zaniklé těleso úzkokolejky před lesem vedlo vpravo od břízy v oblasti U Kříže
-----
41.

Znatelný rovný úsek tělesa bývalé úzkokolejky od oblasti U Kříže ke čtvrtému přejezdu
-----
42.

Čtvrtým přejezdem se křížila bývalá železnice se silnicí z obce Nový Dům k rozcestí u Svaté Alžběty
-----
43.

Snadno průchodný rovný úsek tělesa bývalé úzkokolejky mezi čtvrtým a pátým přejezdem
-----
44.

Pohled na místo kde byl pátý přejezd bývalé lesní úzkokolejky na okraji Černého lesa
-----
45.

Dlouhý a rovný úsek bývalé úzkokolejky za pátým přejezdem je dnes širokou lesní cestou
-----
46.

Asi metr vysoké a rovné těleso bývalé úzkokolejky je dobře viditelné a snadno průchodné
-----
47.

Rovné a asi půl metru vysoké těleso bývalé úzkokolejky dnes zakrývají spadané listí a větve
-----
48.

Jen hustá a nízká tráva ukazuje kudy vede nízké obloukové těleso bývalé úzkokolejky
-----
49.

Téměř neznatelné mírně obloukové těleso bývalé úzkokolejky před nákladištěm v Černém Lese
-----
50.

Plocha kde kdysi bylo nákladiště Černý Les, v tomto místě byl koncový šturc úzkokolejky
-----
foto září 2009
-----
xx
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Tomáš K. Tomáš K. | E-mail | 5. května 2009 v 8:33 | Reagovat

Jména Kubík a Karas nejsou názvy lokalit, ale jména tehdejších lesníků. Trasa dráhy je v současnoti velkmi dobře patrná - pouze s vyjímkou větve k Pilskému rybníku, která prochází velmi hustým porostem.

2 humpolec humpolec | E-mail | 17. srpna 2009 v 11:52 | Reagovat

Souhlasim s tim, ze Kubik / Karas musela byt jmena lesniku (nebo tezaru?) nikoli jmena dvou lokalit, kam drazka vedla. Trasa je dosud dobre patrna, spatne je to jen s pocatkem v Revnicove na pile Lesna (oploceni, pozdejsi prestavba pily, pozarni nadrz) a pak s vetvi klesajici z odbocky Horacka lisa (cert.007 oznaceni teto odbocky dolozil odkud?). Tato vetev se mi pri mistnim zkoumani nekolik desitek metru za odbockou v byvalem dulnim prostoru Motolka ztratila a za krizenim se silnici Horacka lisa - Tri stoly jsem ji uz nenasel. Myslim, ze pri vystavbe vodni nadrze a zpevnene cesty celym luhem az ke Klicave + odvodnovani vzal cely spodek drazky za sve. Na nakladisti Tri stoly koleje pokracovaly az na konec lesa na louku nad Amalii. Zachovany cetne betonove trubkove propusti.

3 Čihák Josef Čihák Josef | 14. září 2009 v 10:52 | Reagovat

[2]: Kubík a Karas byli zřejmě opravdu lesníci, ale podle nich jsou pojmenovány konkrétní lesní části v okolí křižovatky silnic Lány - Křivoklát a odbočky na Nový Dům.
Souhrn informací jsem zaslal (včetně příloh) autorovi těchto stránek, aby je použil k jejich aktualizaci.

4 humpolec humpolec | E-mail | 30. září 2009 v 12:53 | Reagovat

Tak výborně, s novou aktualizací se mé pochyby zcela vyřešily. Odbočka skutečně končila na Motolce a na druhou stranu koleje vedly mnohem dal než jen na 3Stoly. Dále mě napadá: Proč to nákladiště na Motolce? Že by drážka odvážela i uhlí? Teda pokud by se vůbec jednalo o souběh zdejšího fürstenberského kutání na uhlí (prokazatelně v 2.pol.19.stol.) a krátkého trvání zdejší železničky pro odvoz kalamitního dřeva. Kdy se na Motolce přestalo kutat nevím. Nicméně nákladiště právě na Motolce je zajímavé. A co to větvení na konci? Zde uvedené info a obhlidka trati se neshodují s mapou zde uvedenou. Fotokopii z knihy se soupisem hospodářských železnic vydanou pražským archivem zasílám autorovi webu.

5 humpolec humpolec | E-mail | 5. října 2009 v 22:39 | Reagovat

Tak podle informaci, které mi laskave zprostředkoval autor tohoto webu, drážka z Motolky skutečně odvážela i uhlí, a to jednak jako topivo pro samotne stroje (dvě lokomotivy zatopitelne ovsem i drevem) a taktéž pro parní pilu na revnicovskem nádraží postavenou tez v souvislosti s kalamitní těžbou. Dále se zachovaly četné jámy pro čerpání vody pro stroje, jednu tipuju v lokalitě Bednářka, kde se ovsem zachovaly i pozůstatky po těžbě uhlí.Pokud toto bude číst někdo, kdo má širší znalosti o malotezbe v teto oblasti, ať se se mnou spoji, dana problematika mě zajímá.Díky.

6 Adolf Adolf | E-mail | 2. června 2010 v 16:30 | Reagovat

V knize Dobývání uhlí na Kladensku se uvádí. „Důl Motolka" - v hranicích důlního pole Amálie náležejícího Max Egonu Fürstenbergovi je k roku 1920 uváděno otevření a zahájení těžby dolu Motolka. Jeho nájemce a těžař je uváděn Josef Dux z Rakovníka. Dobývána byla jediná sloj 45-7 cm mocná. V roce 1925 je důl uváděn již jako zavřený.

Dále je zde uváděna šachtice „Na Motolce" - řada šachtic údajně hlubokých 14-20 m při západní hranici katastru na severním úpatí „Dlouhého hřebenu". Jako těžař v období 50. let 19. století uváděna vrchnost - Fürstenberg. Dobývána byla sloj 95 cm mocná, silně znečistěná lupky.

Jáma Amalie - při západní hranici katastru poblíž starších šachtic „Na Motolce" v hranicích  dolového pole Amalie je připomínána jáma náležející koncem 19. století knížeti Max Egonu Fürstenbergovi

7 Adolf Adolf | E-mail | 3. června 2010 v 8:41 | Reagovat

Ve čtvrtém řádku překlep. Správně:sloj 45 - 70 cm mocná.

8 LUKKR LUKKR | 14. října 2011 v 13:57 | Reagovat

Tato železnice nekončila v Černém lese, ale pokračovala dál přes silnici Křivoklát - Lány do Lánské obory až ke stráním nad Klíčavskou přehradou. Info od Lesů ČR.

9 Karel KESTNER Karel KESTNER | E-mail | 12. května 2013 v 22:14 | Reagovat

FÜRSTENBERGOVÉ POUŽÍVALI ČERNÉ UHLÍ JAKO TOPIVO DO PAROU POHÁNĚNÝCH PIL NA LÁNECH (JEDNA U PLOSKOVA, DRUHÁ POD HOŘKOVCEM). KOŇSKÁ DRÁHA PÍNĚ-PRAHA MÍSTNÍ MALODOLY VĚRNĚ KOPÍROVALA A TAKÉ TAM MĚLA ODBOČKU (LOKALITA AMERIKA). MOTOLKA BUDE STEJNÝ PŘÍPAD. ZDE NAKLÁDANÉ ČERNÉ UHLÍ ŠLO DO PARNÍHO STROJE PILY NA DŘEVO. TAKY PEVNĚ VĚŘÍM, ŽE POHON LOKOMOTIV BYL SPÍŠE NA UHLÍ, NEŽ ZMIŇOVANÉ DŘEVO.
MIMOCHODEM DRÁHA V OBLASTI MERKLOVKA TĚSNĚ MÍJÍ DALŠÍ MALODOLY ZVANÉ CAROLI, KTERÉ PATŘILY TAKTÉŽ FÜRSTENBERGŮM - FOTKY 13. A 14. A IGNORUJE DALŠÍ DOLY U HORÁCKÉ LÍSY (HORÁKOVY DOLY), KTERÉ JIŽ PODLE JMÉNA FÜRSTENBERGŮM NEPATŘILY, TAKŽE NEMĚLI ZÁJEM O JEJICH EKONOMIKU...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.